Dostałem ostatnio zaproszenie do przeprowadzenia wykładu / webinaru w społeczności Ścieżki. Tutaj zobaczysz całe spotkanie:

Podsumowanie oraz najważniejsze informacje z mojego warsztatu:
Etapy budowania skutecznego biznesu:
- Znajdź pomysł na siebie: Ten strategiczny etap wymaga głębokiej refleksji. Należy odpowiedzieć na pytania:
- Czym zajmujesz się zawodowo i jakie są Twoje kluczowe kompetencje?
- Co lubisz robić i na czym możesz zarabiać? (Ważne, aby nie wybierać tematu tylko dla rentowności, jeśli nie sprawia przyjemności ).
- W czym jesteś najlepszy w porównaniu do konkurencji?
- Co sprawia Ci najwięcej przyjemności w pracy?
- Po co w ogóle chcesz budować coś swojego? (Należy zastanowić się nad motywacjami osobistymi, np. autonomia, wybór klientów, a nie tylko finansami ).
- W jakich formach treści (tekst, wideo, podcast) czujesz się swobodnie?
- Wykonaj analizę SWOT, identyfikując mocne i słabe strony, możliwości i zagrożenia biznesu.
- Opracuj wizję i określ cele:
- Wizja: Zdefiniuj, dokąd chcesz zmierzać i dlaczego. Pytania do zadania: Po co budujesz ten biznes dla siebie (np. niezależność finansowa, swoboda wyboru klientów)? Po co budujesz go z perspektywy klienta (np. optymalizacja sprzedaży, pomoc w zarabianiu)? Jak to będzie wyglądało w idealnym scenariuszu (np. konkretne kwoty zarobków)?
- Cele: Podziel je na trzy obszary:
- Cel główny: Jeden, konkretny cel (np. przychód 555 tys. do grudnia 2026).
- Cele uzupełniające: Ważne, ale niekrytyczne (np. wystąpienie na konferencji, X subskrypcji na YouTube).
- Cele operacyjne: Konkretne działania niezbędne do osiągnięcia celów głównych i uzupełniających (np. nagranie 52 filmów na YouTube, kontakt z 50 klientami miesięcznie).
- Skup się na grupie docelowej i sprzedaży, unikając nadmiernych inwestycji początkowych:
- Zrozumienie grupy docelowej: Kluczem do sukcesu jest głębokie zrozumienie klientów. Zamiast tworzenia szczegółowych person, skup się na:
- Jakie problemy ma ta osoba?
- Jak możesz jej pomóc z tymi problemami?
- Jak dużo wie o Twoich rozwiązaniach?
- Co chce osiągnąć w najbliższym czasie?
- Co powstrzymuje ją przed zakupem Twojej usługi (obiekcje)?
- Gdzie znajdziesz te osoby (kanały komunikacji)?
- Unikaj niepotrzebnych inwestycji: Nie inwestuj dużych pieniędzy w branding, strategię czy rozbudowaną stronę internetową na start. Zamiast tego, stwórz najprostszy landing page (np. w MailerLite lub Notion, za darmo lub maksymalnie 100 zł).
- Skup się na sprzedaży: Sprzedaż jest najważniejsza na początku. Metody sprzedaży:
- LinkedIn: Znajdź idealnych klientów, obserwuj ich, angażuj się w ich treści, a następnie zagaduj (np. o pierdoły, by nawiązać relację, lub prosto z mostu z konkretną ofertą).
- Networking: Spotkania networkingowe z celem poznania ludzi, a nie natychmiastowej sprzedaży.
- Eventy: Rozmawiaj o potrzebach, staraj się pomóc, umawiaj się na rozmowy.
- Stare kontakty: Wykorzystaj swoją sieć kontaktów, prosząc o rekomendacje lub pomoc w dotarciu do osób z konkretnymi potrzebami.
- Zrozumienie grupy docelowej: Kluczem do sukcesu jest głębokie zrozumienie klientów. Zamiast tworzenia szczegółowych person, skup się na:
- Buduj markę poprzez dokumentowanie procesu i edukację:
- Dokumentuj proces: Pokazuj ludziom, co robisz, jak to robisz, co się udało, a co nie.
- Edukuj i pomagaj: Dziel się wiedzą, pokazuj case study, udowadniaj, że jesteś ekspertem.
- Wyciągaj odbiorców do siebie: Przekierowuj ruch z social mediów na swoją listę mailingową (np. oferując darmowe materiały w zamian za adres e-mail). Lista mailowa to cenny zasób do późniejszej komunikacji ofertowej.
- Pełna moc na klientów i zbieranie feedbacku:
- Maksymalizuj liczbę klientów: Dąż do momentu, w którym masz tylu klientów, że nie jesteś w stanie przyjąć więcej.
- Zbieraj feedback i opinie: Regularnie proś klientów o informację zwrotną, aby uwiarygodnić swoje usługi, podnosić ceny, wybierać klientów i doskonalić ofertę. Wykorzystuj standardowe ankiety (NPS).
Co dalej?
Po przejściu przez te etapy i zdobyciu doświadczenia, cały proces należy zaktualizować. Można wrócić do punktu pierwszego, przemyśleć wizję i pomysł na siebie, a także zaktualizować grupę docelową w oparciu o nowe doświadczenia i zebrane opinie. Dopiero wtedy można inwestować w bardziej rozbudowaną stronę internetową i inne elementy, które na początku byłyby stratą czasu i pieniędzy.