OSTATNI MOMENT na budowanie marki osobistej.
biznes

OSTATNI MOMENT na budowanie marki osobistej.

W ciągu ostatnich kilku lat obserwujemy bezprecedensową transformację rynku pracy i sposobów zarabiania. Nie tylko w USA, ale w Polsce także. Niskie wypłaty, wielkie oczekiwania pracodawców, chore ceny mieszkań i ciągła irytacja rosnącymi kosztami powoduje, że wiele osób zaczyna myśleć o rozwijaniu swojej marki osobistej.

Powodów jest wiele i o nich też dzisiaj porozmawiamy. Zacznijmy jednak od konkretnych fundamentów, które pokazują, że to jest już ostatni dzwonek na budowanie marki.

Ekonomia twórców (ang. creator economy) przeszła w ostatnich latach od niszowej działalności do potężnego sektora gospodarki, który według prognoz ma podwoić swoją wartość do 2027 roku. Dane mówią same za siebie: z 50 milionów twórców zaledwie kilka lat temu, dziś mówimy o ponad 200 milionach aktywnych twórców na całym świecie.

Nie musimy przecież myśleć zbyt długo, aby zobaczyć, jak wiele nowych twarzy pojawiło się na Tiktoku, Youtubie czy LinkedInie. Liczba twórców przez kilka ostatnich lat urosła czterokrotnie, a w ciągu najbliższych 2 lat, ma ich przybyć jeszcze drugie tyle… Pojawia się więc kilka pytań:

  • Czemu ten rynek tak rośnie?
  • Kim jest Twórca? Czy też mogę nim być?
  • Jak zarabiają Twórcy i czemu są to wielkie pieniądze?
  • Co zrobić, aby budować swoją markę osobistą i dołączyć do tego rynku?

Na te pytania odpowiemy sobie w tym wpisie.

Ekonomia Twórców

Ekonomia twórców to dynamicznie rosnący ekosystem, w którym ponad 200 milionów ludzi przekuwa swoją wiedzę, pasję czy nawet styl życia w źródło dochodu. Twórcy działają na różnorodnych platformach (jak Instagram, TikTok, Youtube, X czy nawet substack), a następnie zarabiają poprzez własne społeczności. Sposobów na zarobek jest tutaj wiele: Wyświetlenia, kursy, produkty fizyczne, wydarzenia, mentoringi, szkolenia, czy nawet lokowania produktów.

W ciągu zaledwie kilku lat liczba twórców urosła, a trend ten przyspiesza, szczególnie że 70% pokolenia Z widzi w tej ścieżce swoją preferowaną karierę. Rozwój całego zjawiska Ekonomii Twórców wygląda następująco:

Ekonomia twórców

Od pierwszych kanałów na Youtube, przez powstanie Twitcha, aż po zaakceptowanie faktu, że każdego dnia miliardy ludzi scrollują instagrama i oglądają swoich ulubionych influencerów.


Nie bez powodu liczba aktywnych twórców rośnie. Po pandemii covid-19 wiele działań w internecie nabrało tempa. Ta transformacja rynku jest napędzana przez trzy kluczowe czynniki:

Rozwój technologii

  • Narzędzia AI umożliwiają tworzenie treści dużo prościej, szybciej i co ważne: w wielu językach jednocześnie.
  • Automatyzacja różnych procesów znacznie przyspieszyła pracę.
  • Na rynku pojawiły się narzędzia dedykowane dla twórców. Idealnym przykładem jest CupCut, który tak uprościł proces montażu, że nawet 8-letnie dziecko bez problemu poradzi sobie z montażem filmu na tiktoka.

Zmiana preferencji konsumentów

Tutaj głównym powodem jest całkowita zmiana poziomu zaufania do mediów, naukowców czy ekspertów. Lata kłamstw, propagandy i niskiego poziomu mediów pokazały, że ludzie wolą ufać zwykłym ludziom, a nie wielkim telewizyjnym naukowcom.

Zmiana preferencji konsumentów

Dodatkowo dochodzi do tego wzrost znaczenia autentyczności i bezpośredniego kontaktu. Jako odbiorcy chcemy widzieć prawdziwych ludzi, którzy szczerze opowiadają o tym co ich otacza.

Nowe spojrzenie na źródło dochodu

Odwołując się głównie do rynku biurowego (marketing, rozwój biznesu, HRy itp.), który jest mi dobrze znany, zauważam tendencję do całkowicie innego spojrzenia na pracę — albo mówiąc dokładniej, na zarobki.

Zarabiamy za mało, aby zaadresować nasze potrzeby związane z wakacjami, mieszkaniem, pasjami czy marzeniami. Widzę tu 2 powody, dla których nasza pensja nam nie wystarcza.

  • Pierwszym jest oczywiście rosnące koszty życia, chore ceny kredytów hipotecznych, mieszkań czy usług. Po prostu pensje, które są aktualnie oferowane przez rynek są często “na styk” z naszymi niezbędnymi kosztami.
  • Drugą kwestią jest to, że żyjemy w konsumpcjonizmie, który jest napędzany reklamami i szukaniem szczęścia w zakupach. Edukacja finansowa jest na minimalnym poziomie i wiele osób żyje w pułapce kupowania telewizora na kredyt, czy zamawiania 17-pary butów.

Właśnie dlatego, dużo osób zaczyna myśleć o tym, jak zarobić dodatkowe pieniądze na własnych zasadach. Pierwsza myśl to youtube i instagram, bo twórcy, którzy zbudowali tam markę, potrafią zarabiać ogromne sumy.

Zobacz nawet na poniższy wykres. O czym marzy generacja Z i Millensialsi?

Pieniądze, kariera, czas na hobby. Te wszystkie cele są mocno powiązane z tworzeniem contentu do internetu.

Ambicje Gen Z i Millenialsów w USA.

Patrząc na milionerów z internetu oczywiście widzimy tylko tych, którzy są na topie. Myślę, że 95% z creatorów nie zarabia ani grosza. Natomiast nie oznacza to, że nie może być to dobre źródło dochodu.

Spojrzenie na markę osobistą z perspektywy dodatkowego źródła dochodu jest trafne. Pokazują to różne dane, które udowadniają, że właśnie w tym kierunku płyną pieniądze od inwestorów czy dużych marek. Oni widzą w tym wartość, my też powinniśmy widzieć.

Liczby, które wspomagają ten sektor

  • W pierwszej połowie 2024 roku amerykańskie startupy z sektora creator economy pozyskały tyle samo finansowania co w całym 2023 roku.
  • W samym drugim kwartale 2024 roku było to 692,7 miliona dolarów (wzrost o 68% rok do roku).
  • 30% wszystkich inwestycji venture capital kwartalnie trafia do startupów związanych z AI dla twórców.

Dlaczego teraz jest idealny moment, aby zacząć?

Długo zastanawiałem się, czy napisać idealny… czy może ostatni. Osobiście uważam, że mogę postawić tu znak równości. Ten idealny moment który jest teraz, jest też ostatnim momentem w którym możemy działać z realną szansą powodzenia. Za 2 lata konkurencja będzie 2x większa.

Teraz - dosłownie dzisiaj, mamy idealne warunki do budowania marki osobistej w internecie i dołączenia do grupy ludzi, którzy to monetyzują. Oto powody:

Technologiczna dojrzałość

  • Dostępność zaawansowanych narzędzi AI
  • Globalny zasięg na wszystkich platformach
  • Możliwość automatyzowania, co zmniejsza koszty

Gotowość rynkowa

  • Rosnące zaufanie do indywidualnych twórców
  • Większa skłonność do płacenia za spersonalizowane treści
  • Rozwój platform monetyzacyjnych

Przewaga pierwszych graczy

  • Możliwość zajęcia nisz rynkowych
  • Budowanie społeczności przed nasyceniem rynku
  • Wykorzystanie nowych technologii jako przewagi konkurencyjnej

Perspektywy na przyszłość

Analitycy przewidują, że trend wzrostowy utrzyma się w kolejnych latach. Kluczowe wskaźniki sugerują:

  • Dalszy wzrost liczby aktywnych twórców
  • Zwiększenie średnich przychodów per creator
  • Rozwój nowych modeli monetyzacji
  • Profesjonalizację sektora

Budowanie marki osobistej nie jest już opcją — to konieczność dla każdego, kto ma ambicje. Twórcy stają się coraz ważniejszymi uczestnikami światowej gospodarki. Kluczem do sukcesu będzie staranne podejście do swojej marki osobistej. A jak to zrobić?

Marka Osobista i jak ją budować

Swoją markę rozwijam już 4 lata i robię to głównie na LinkedIn. Dziś uważam, że był to błąd i już te 2-3 lata temu mogłem startować z instagramem lub kanałem na Youtube. Robię to natomiast dopiero teraz; w pierwszym kwartale 2025 roku.

Na LinkedIn radzę sobie dość dobrze, stąd też uważam, że mogę mówić o temacie marki osobistej. W tym roku zanotowałem 3 miliony wyświetleń i finalnie, gdy to piszę, mam 14052 obserwujących. Przeszkoliłem też dziesiątki osób z tego procesu.

Statystyki Linkedin

Natomiast, co ważne, w moim przypadku te liczby nie są ważne. Moja marka ma całkowicie inny cel i od początku budowałem ją, aby wspierać swoją karierę biznesową. Ta marka przyczyniła się do tego, że 2 lata prowadziłem swoją firmę (decyzje o jej zamknięciu opisałem tutaj), miałem możliwość poznania dziesiątki ciekawych osób, otrzymałem kilka propozycji współpracy, a także zostałem zaproszony do napisania artykułu między innymi dla redakcji Sprawny Marketing.

Dlaczego Warto Budować Markę Osobistą?

Wyróżniam tu 3 perspektywy, które wzajemnie się przenikają.

Perspektywa wsparcia dla biznesu

Gdy odpowiadasz za rozwój biznesu, lub nawet jest to Twoja firma, to marka osobista może pomóc Ci w kreowaniu dźwigi. Wsparcie Twojej marki zmniejsza koszty rekrutacji (np. wrzucasz posta, że szukacie kogoś), wspiera marketing (podbijasz komunikację), wspiera sprzedaż (marka powoduje, że sprzedaje się łatwiej i szerzej), ułatwia zarządzanie kryzysowe (Twoje słowa są więcej warte w razie problemów).

Perspektywa eksperta

Gdy budujesz swoją markę eksperta to stajesz się autorytetem w branży. Ludzie Ci ufają. Wiedzą, że jesteś dobry a twoja wiedza jest aktualna. Autorytety mają łatwiej. Nie muszą budować pierwszego wrażenia. Pierwsze wrażenie jest już zbudowane. To własnie eksperci z marką osobistą dostają najlepsze propozycje od wystąpień po polecenia.

Perspektywa zwykłego człowieka

Mając markę mamy przewagę także w obszarze tych zwykłych ludzich kwestii. Ludzie z marką osobistą zarabiają więcej, nie są zależni od jednego źródła dochodu, dostają różne propozycje, poznają ciekawych ludzi a także szybciej się rozwijają. To wszystko dzieje się tylko dlatego, że inni ich znają lub kojarzą.

Jak zacząć budować markę?

Aby budować markę, musisz po prostu zacząć. To jest najważniejsze. Nie planuj za dużo. Nie myśl za dużo. Po prostu działaj. Lepiej zrobić 5 kroków naprzód i później się lekko cofnąć, niż cały czas stać w miejscu. Przygotowałem dla Ciebie wskazówki, które pomogą budować SKUTECZNĄ markę. Oto one:

16 wskazówek, które pomogą Ci zbudować silną markę

1. Zrozum, że to jest długi proces

Proces budowania marki trwa latami. Wielu ludzi, którzy zbudowali ogromną markę w biznesie, zauważyli realny wzrost dopiero po 2-3 latach inwestowania swojego czasu w markę. Ja swoje pierwsze efekty zobaczyłem rok odkąd zaczałem publikować regularnie na LinkedIn. Tym efektem był klient, który postanowił kupić ode mnie tylko dlatego, że “obserwuje mnie od kilku miesięcy i widzi wartość w mojej usłudze”.

Właśnie dlatego musisz zrozumieć, że jeśli wchodzisz na scieżkę budowania marki, to musisz uzbroić się w ogromną cierpliwość. To będzie trwało.

2. Określ swoją wizję i cel

Tak jak napisałem wyżej, musisz patrzeć w perspektywie 5-10 lat. Właśnie dlatego musisz starannie określić swoją wizję oraz cel, które pomogą Ci utrzymać motywację, a także będą Cię napędzać. Zdefiniuj swoją misję i trzymaj się jej.

Zastanów się też, jaką wartość dla odbiorców dostarczasz swoją misją. Co takiego oni otrzymują? Co powoduje, że opłaca się im poświęcić czas na oglądanie twoich treści?

3. Dawaj wartość!

Ludzie nie chcą marnować swojego czasu. Skup się na dostarczaniu wartości i jakości! Myśl o tym, jak możesz pomóc innym i dostarczaj im wiedzę / rozrywkę, która jest dla nich wartościowa.

4. Zrozum kto jest Twoim odbiorcą

Zbuduj swoją grupę docelową. Kim są Ci ludzie? Czego potrzebują? Co lubią? Czego nie lubią? Jaki ich problem rozwiążesz? Zamiast mówić do wszystkich, mów do tej jednej konkretnej osoby.

5. Wyrożnij się!

Ten element jest także fundamentem strategii biznesowej. Bez wyróżnika jesteśmy wszyscy tacy sami, jak inni, czyli nudni. W kontekście wyróżnienia warto zaznaczyć kilka kwesti:

  • Działaj w niszy. Nie graj szeroko. Najpierw zdobądź popularność w swojej niszy, a dopiero później graj szerzej. Warto zdobyć tutaj “łatkę” typu: Ten Pan od… kreatywnych reklam
  • Określ swoje wyróżniki. Czemu ktoś ma akurat oglądać Ciebie? A czemu miałby od Ciebie kupić? Znajdź coś, co Cię wyróżnia i dobrze, aby było to powiązane z potrzebami odbiorcy.
  • Buduj charakterystyczne skojarzenia. Czapka? Niebieski kolor? Konkretne emotki? Jakieś poboczne hobby?
  • Rozwijaj swój Tone of Voice. Zrozum czym jest ToV i staraj się go spójnie używać. Niech ludzie kojarzą Cię z konkretnej narracji i stylu bycia.

6. Postaw na autenczyność

Nie próbuj udawać kogoś, kim nie jesteś. Ludzie to i tak wyczują, a nawet jeśli tego nie wyczują, to nie dasz rady udawać przez kilka lat. W końcu się wysypiesz, a prawda jest taka, że nie da się odbudować utraconego zaufania. Możesz je tylko wybielić, ale nigdy nie wrócisz do punktu zero.

"It takes 20 years to build a reputation and five minutes to ruin it." - Warren Buffett

Aby budować autentyczność bądź transparenty w komunikacji. Pokazuj swoją prawdziwą twarz.

7. Wartościowa marka osobista musi mieć element CZŁOWIEKA

Kontynuując temat autentyczności, pamiętaj, że w każdej marce osobistej, ludzie chcą zobaczyć chociaż trochę zwykłego człowieka. Pokazuj swoje pasje. Mów o swoich zainteresowaniach. Nie bój się mówić o tym, co jest prywatne. Dla przykładu, ja na LinkedIn pisałem o takich rzeczach, jak:

Jeśli układasz LEGO, masz psa, grasz w szachy, czy biegasz — raz na jakiś czas możesz śmiało o tym powiedzieć. Jest to też spójne z punktem nr 5. Twoim wyróżnikiem może stać się coś nietypowego, np. to, że uwielbiasz jeść banany. Niby przykład głupi, ale Jakub Biel — jedna z większych marek osobistych w branży, jest znany z tego, że uwielbia arbuzy.

8. Nie patrz tylko na zasiegi, ale nie zapominaj, że one też są ważne

Nie skupiaj zbyt dużo swojej energii na kręceniu zasięgów. One są ważne do tego, aby się rozwijać, ale nie są najważniejsze. Staraj się je poprawiać, ale nie zużywaj na ten cel zbyt dużo energii.

Częstym błędem jest to, że ludzie obserwują i analizują każdy post, a w tym czasie stworzyliby kolejne 10 postów. Od siebie polecam obserwować zasięgi w perspektywie miesiąca, a nie dnia czy tygodnia.

9. Dobierz odpowiednio kanały komunikacji

W przeciwieństwie do biznesu — nie mamy do dyspozycji całego działu marketingu. Dlatego też trzeba odpowiednio dobrać kanały komunikacji. Zastanów się, gdzie chcesz budować swoją markę. LinkedIn? Tiktok? X?

Najchętniej powiedziałbym, aby zacząć powoli i na spokojnie w tym formacie, który jest dla Ciebie odpowiedni.

Natomiast! Patrząc na to, jak rozwija się rynek Twórców, uważam, że nie można już czekać. Trzeba już wskakiwać w video. Jeden nagrany film na Instagrama, można też wrzucić na Tiktoka, Facebooka, LinkedIna i Youtube’a. To jest dźwignia.

Oczywiście wrzucanie copy-paste na każde platformy nie będzie idealnym rozwiązaniem, ale nawet jeśli wrzucimy tylko na Instagrama i Tiktoka, to już jest to lepsze, niż tylko jedna platforma.

Osobiście uważam, że bez contentu video i nacisku na rozwijanie się w tym obszarze, mocno zostaniemy w tyle… Sam obiecałem sobie, że zacznę działać w Q1/25. Jest to już zbyt ważny element marki.

10. Nie kopiuj innych

Robiąc to samo co inni, zawsze będziesz drugi. Tak też będziesz postrzegany. Zamiast kopiować, staraj się zrobić to jeszcze lepiej. Znajdź błędy i niedociągnięcia, napraw je i działaj. Zamiast kopiować, rób lepiej. Nie zapominaj jednak o tym, aby budować swoją markę i nie opieraj jej jedynie na “pożyczeniu”.

11. Nie wymyślaj koła na nowo

99,9% rzeczy na tym świecie zostało już wymyślonych. Ktoś już na pewno coś robi. Zamiast wymyślać od zera jakieś treści, pomysły czy innowację — zobacz, co robią inni, poczytaj na ten temat opinie, oceń, jak to wyszło i pożycz to z zamiarem zrobienia tego lepiej. Co to oznacza w praktyce?

Zamiast opierać się tylko na swojej głowie, zobacz, co robią inni i tak jak pisałem w punkcie nr 10, spróbuj zrobić to lepiej.

Tak samo, w kwestii niewymyślania koła na nowo: warto wzorować się na technikach i strategiach, których używają inni twórcy. Jeśli coś działa u jednej osoby, to najpewniej zadziała też u Ciebie.

12. Korzystaj z zasięgów innych twórców

Już dobre 10 lat temu gamingowi youtuberzy odkryli, że jeśli nagrają wspólny odcinek, to część publiki twórcy A, przejdzie do twórcy B i odwrotnie. Takie ruchy pozwalały im bardzo szybko rosnąć. Wchodzili do innych środowisk i mnożyli swoją publikę. Musisz robić tak samo.

Pojawiaj się u innych twórców. Komentuj ich wpisy, pojawiaj się w podcastach, pisz artykuły gościnne na różne blogi, rób crossy na instagramie. Wszystko, co tutaj zrobisz, będzie na plus.

13. Nie bój się trudnych tematów i kontrastu

Bądź wyrazisty! Ludzie nie chcą widzieć marek, które są nijakie. Nie bój się mówić, co myślisz. Nie bój się obierać jednej ze stron. Wyrażaj swoją opinię, czasem wywołaj burzę, ale w ostatecznym rozrachunku: BĄDŹ WYRAZISTY.

Wyrazistość buduje silne marki. Spójrz na Trumpa albo Krzysztofa Stanowskiego. Oni są wyraziści. Nie musisz być, aż tak “silny” w swoich opiniach, ale ważne, abyś nie był “nijaki”.

14. Nigdy nie rezygnuj przez hejterów

Hejterzy są i będą. Nic tego nie zmieni. Im zawsze coś się nie podoba. Nie próbuj z tym walczyć. Rób swoje, zbieraj feedback, nie demotywuj się głupimi komentarzami i idź naprzód.

Prawda jest taka, że Ci ludzie “płaczą w komentarzach” tylko dlatego, że sami nie potrafią robić czegoś ponad swoje minimum. Serio chcesz przejmować się takimi ludźmi?

15. Nie zmieniaj kierunku co 5 minut

Tu ważna jest dobrze rozplanowana strategia. Musisz stworzyć sobie fundament, który pozwoli iść Ci w jednym kierunku przez dłuższy czas. Nie próbuj się zmieniać co miesiąc albo co rok. Dopiero po kilku latach ludzie zaczną Cię kojarzyć z czegoś konkretnego. Jeśli co chwilę będziesz zmieniać kierunek, to finalnie nikt Cię nie zapamięta.

Każda drastyczna zmiana kierunku to cofanie się o 90%.

16. Zrozum, że musisz rozwijać swoją markę w perspektywie czasu

Mam na myśli to, że z roku na rok wiele rzeczy się zmienia. Warto mieć otwartą głowę i szukać dla siebie miejsca w tym twórczym świecie. Twoje treści powinny ewoluować na bazie feedbacku, który otrzymujesz. Ponadto warto mieć tutaj cierpliwość do budowania zasięgów.

Przez rok albo dwa mogą być one zerowe. Wdrażaj feedback, eksperymentuj, szukaj swojego miejsca i z czasem ta maszyna ruszy.

3 konkretne kroki, aby zacząć działać

Po pierwsze, opracuj swoją wizję, cele i wszystko, co pomoże Ci lepiej zrozumieć swoją markę.

Po drugie, działaj. Po prostu rób swoje. Twórz content. Opowiadaj o tym co Cię otacza. Bez działania nie ruszysz się z miejsca. Nie myśl za dużo. Po prostu rób swoje.

Po trzecie, cały czas szukaj nowych możliwości. Staraj się wdrażać nowe pomysły i rób coś, czego nie robią inni. Na tym polega rozwój i szukanie swojej wartości w marce 😉

Norbert UselisNorbert Uselis

Masz pytania?

Napisz!

kontakt@norbertuselis.pl

Norbert Uselis

Strateg Marki & Biznesu

Kontakt

Umów bezpłatną konsultację